06 Februari 2013

Kisah Pasar Malam

[Gambar Google]

Hari ni aku melangkahkan kaki aku ni pergi ke pasar malam pada waktu petang selepas asar. Boleh dikatakan sebagai rutin mingguan jugaklah melilau di pasar malam lepas letih balik kerja.

Aku meninjau-ninjau jugaklah gerai-gerai yang sama setiap minggu tu. Gerai yang sama, penjual yang sama, suasana yang sama dan makanan yang sama je la setiap minggu tapi masih nak pergi jugak. Hei..manusia2..(aku la tu).

Tapi hari ni aku ada nampak sesuatu yang lain.

Tengah aku jalan-jalan tadi ade la sorang budak perempuan ni, umur dalam lingkungan 5-6 tahun. Tengah syok-syok dia berjalan tiba-tiba dia tersungkur sebab mak dia tertolak dia dari belakang (maklumlah orang ramai).

Yang buat aku terkejutnya dialog budak tu bila terjatuh.

"Mak la yang tolak! B*bi!"

Ya, b*bi kepada mak sendiri.

Mak bapak budak tu pun terkial-kial la bila anak diorang cakap macam tu kat tempat awam. Segan agaknya.

Tapi seriously, aku memang terkejut bila dengar budak dalam lingkungan umur macam tu boleh cakap perkataan yang macam tu dekat mak sendiri. Budak kecil yang masih baru nak kenal dunia.

Salah siapa sebenarnya? Kenapa generasi kita boleh jadi sampai tahap macam tu?

Bayangkanlah kalau masa kecik boleh mencarut dekat mak macam tu. Agak-agak bila dah besar apa pulak yang dia boleh buat dekat mak dan ayah dia? Na'uzubillah..semoga adik tu jadi anak yang baik.

Bagi aku, mungkin ada banyak faktor, tapi antara yang utamanya ada 2.

1. Mak dan ayah sendiri.

Mak dan ayah mestilah sentiasa menunjukkan contoh tauladan yang baik dekat anak-anak. Bahasa mestilah sentiasa kena jaga di hadapan anak-anak(sepatutnya sepanjang masa). Kalaupun ada apa-apa masalah jangan sesekali cakap benda-benda yang tak elok depan anak-anak. Walaupun perangai kita tak berapa nak elok, tapi soroklah dari anak-anak. Ingat, kalau bapa kencing berdiri, anak pulak kencing berlari!

2. Media massa.

Ini antara perkara yang sangat merasuk minda budak-budak sekarang. Cerita-cerita yang tak ada faedah dan mengarut sekarang ni berlambak dekat tv dan wayang. Bahasa-bahasa yang tak senonoh dah jadi perkara biasa di cuping telinga anak-anak.

Macam mana nak kawal? Kena jadi manager tv pulak ke? Atau nak kena join ahli lembaga penapisan filem?

Tak, kita tak mampu. Apa yang kita mampu ialah kawal apa yang anak dengar dan apa yang anak lihat dalam media. Tak kiralah sama ada drama, filem, lagu atau apa-apa saja. Kawal anak-anak!

Jangan sesekali lepaskan anak-anak bebas menonton apa-apa sahaja tanpa kawalan sebab diorang masih kecil dan perlukan perlindungan kita dari kecelaruan dunia hari ni. Dan yang paling penting, didiklah anak dengan didikan Islam. Insya-Allah, baik budak tu.

Sekian dari aku yang belum kahwin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...