13 Februari 2013

Ber'facebook' Sebagai Seorang Muslim



Facebook ataupun lebih glamour sebagai fb menjadi medium jaringan sosial yang sangat meluas sekarang. Ini jugak tak terkecuali bagi umat Islam di seluruh dunia hari ini.

Ya, banyak fatwa-fatwa ataupun ulasan-ulasan ilmiah yang telah dibuat oleh ulama-ulama dan ilmuan-ilmuan Islam tentang fb ni. So, sebagai seorang yg bukan bertaraf ulama aku tak nak la sentuh perihal hukum-hakam penggunaan fb bagi orang muslim. Biarlah mereka yang lebih arif memberi pandangan.

Apa yang aku perhatikan akhir-akhir ni semenjak fb ni semakin 'menggila' dalam masyarakat kita, masyarakat kita seakan semakin lalai atau kurang cakna tentang dosa dan pahala kita dalam fb.

Kata-kata yang tak elok, hina-menghina, carut-mencarut...itu belum lagi nak dicampurkan dengan upload gambar-gambar dan video-video yang tak sesuai dengan syariat. Atau dalam erti kata yang lain, haram bagi umat Islam.

Saudara-saudaraku yang seagama denganku, sentiasalah kita ingat bahawa kita ni umat Islam. Jadi, ber'facebook'lah sebagai orang Islam. Allah sentiasa ada dan melihat, bukan sahaja di dunia nyata bahkan di dunia maya pun tak terlepas dari pandangan Allah!

Apa sahaja yang kita komen tu akan tetap berada di situ selagi kita tak padamkannya. Kalau sempat nak padam, alhamdulillah...kalau tak sempat nak padam macam mana? Fikir-fikirkanlah..

Aku bukan nak tunjuk pandai, tapi aku tengok makin menjadi-jadi pulak sekarang ni. Komen ikut sedap hati je seolah-olah tak ada malaikat kat kiri kanan tengah mencatit.



Ni nak masuk pulak bab gambar@video ni....

Bro..sis..tolong la jaga aurat korang kat dalam fb. Tak ada pengecualian aurat dalam fb tu bagi kita sebagai orang Islam. Dosa tetap dosa.

Bukan setakat berdosa, bahkan bercambah-cambah pilak dosa tu bila buka aurat dalam fb.

Bayangkan, sekali kita bukak aurat tunjuk dekat orang yang tak sepatutnya kita dah dapat dosa. Tapi bila kita kita tutup maka berhentilah dosa yang masuk tu.

TAPI...

Bila kita upload gambar yang bukak aurat dalam fb, sekali orang tengok dapat dosa, orang lain pulak tengok dapat dosa, selagi aurat tu tertayang dalam fb ada la dosa untuk kita. Bayangkan, tengah tidur pun dosa masuk lagi sebab aurat dalam fb tu masih terbuka. Kasihanilah diri kita...jangan campakkan diri kita ke dalam api neraka atas sebab kelalaian kita.

Percayalah, kita tak mampu membayangkan dan menahan seksa api neraka Allah.

Panjang lebar pulak membebel...

So, kesimpulannya berhati-hatilah semasa mengomen dalam fb dan padamlah segala gambar-gambar yang tak sepatutnya yang telah diupload dalam fb. Pahala kita pun dah tak banyak mana, janganlah nak ditambah pulak dosa yang menggunung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...