31 Ogos 2009

Program kepimpinan generasi quranic 2009(MTDUB)



































































Ini adalah gambar ketika kem kepimpinan MTDUB anjuran Alumni pelajar(baru nak buat). Program ni berjalan pada bulan 7 baru ni.

30 Ogos 2009

Ramadhan's examination

Masih berbaki lagi 2 minggu untuk exam Al-Quran syafawi.Otak dah mula terasa letih,perancangan demi perancangan(bukan menipu) untuk exam dah disusun dalam kepala.Jadual ia'dah sendiri wajib dituruti.Sekali terlepas,alamat larilah target ia'dah tu.Walaupun al-Quran tu dihafal bukan untuk exam,tapi ni lah peluang nak tengok sejauh mana kualiti hafalan selama ni.

Dalam bulan puasa ni,susah nak cari masa nak ia'dah.Siang letih,malam terawih.Lepas terawih?Lagi masalah...Tak tau la kenapa MALAS sangat.Satu perkataan yang tak patut ada dalam kamus pelajar.Ya Allah,lemahnya aku ini...

Teringat kisah perang badar yang berlaku dalam bulan ramadhan.Tentera Islam hanya 313 orang nak dibandingkan dengan orang kafir yang jumlahnya mencecah 1000,bahkan lebih.Tetapi para sahabat dibawah pimpinan Rasulullah tak menunjukkan sedikit pun rasa gentar.Apatah lagi alasan letih sebab berpuasa.Bahkan perang itu dimenangi oleh orang Islam!Subhanallah...

Nak bandingkan dengan kita hari ni?Jauh panggang dari api.Bulan ramadhan la bulan menjadi malas di siang hari(diri sendiri...)."Ya Allah,kau kuatkanlah hatiku ini sepertimana hati hamba-hambamu yang berjuang di medan badar bersama kekasihmu".

Yang pastinya satu sifat yang wajib dibuang pada bulan ramadhan ni adalah MALAS.Ramadan bulan latihan untuk 11 bulan lagi yang akan datang,Kalau sebulan pun tak daya,lemah. Macam mana nak tempuh bulan yang lain?Aku mesti melawan tipu daya nafsu(syaitan tak ada).Semoga exam yang berlangsung pada bulan ramadhan ini dianugerahkan kejayaan oleh Allah s.w.t.Amin...

29 Ogos 2009

Selamat datang Ramadhan




Seronok bila masuk bulan ramadhan ni,bulan yang diturunkan al-Quran.Semua orang berpusu-pusu nak ke masjid pada waktu malam.Ialah...saban tahun kita diingatkan oleh 'ustaz-ustaz' yang ramadan ni bulan yang penuh dengan kelebihan.Tak ada bulan lain yang disunatkan terawih melainkan ramadhan,ramadhan ni unik.Baguslah,sama-sama kita kejar rahmat dan keampunan Allah s.w.t di bulan mulia ni...tapi yang peliknya,kenapa bulan lain masjid tidak diimarahkan?


Berpuasa di DQ,boleh iftor ramai-ramai..kadang-kadang beli lauk tambahan.Tapi tetap tak boleh mengubat rindu masakan emak.Kalau kat rumah sekali berbuka paling kurang ada 2 jenis lauk,tapi kat DQ...?Takpelah,ni lah namanya mujahadah dalam perjuangan.Perjuangan menuntut ilmu.Bak kata seorang ustaz ni,"3 tahun je kamu rasa macam ni,lepas ni dah tak merasa berbuka ramai-ramai dengan sahabat kat DQ.Kalau kat hostel makan nasi dengan kicap pun habis,tapi kat rumah...kamu nak makan macam tu?" Kesimpulannya,rumah dan hostel dua-dua ada kelebihan masing-masing.Tepuk dada tanya iman...


Tapi memang tak boleh lupa masa belajar di MTDUB dulu.Bulan ramadhan adalah bulan kekenyangan.Bermula dari berbuka puasa pada petangnya sampai ke malam sebelum tidur,penuh dengan aktiviti makan!Mana tidaknya,petang kebiasaannya ustaz bawa pergi pasar ramadhan untuk beli sedikit juadah.Moreh lagi disediakan,kemudian disambung dengan makanan yang dihantar oleh ibu bapa kawan-kawan.Dan sebelum tidur...pelajar-pelajar yang dijemput menjadi imam terawih di luar akan membawa pulang kuih muih dari masjid atau surau di luar.Memang murah rezeki.


Sayangnya,semua tu tinggal kenangan.Tapi kenangan yang tetap terpahat padu dalam hati.Maahad Tahfiz Darul Ulum Al-Basriyah,telah ditinggalkan untuk meneruskan perjuangan(bukan teruskan kekenyangan )di bumi Allah s.w.t.Semua telah berpisah membawa haluan masing-masing.Najme,Arif,Solihi,Ayien,Duan,Alif pem,Alif New,Limi dan Kandar...kami di DQ sentiasa mendoakan kejayaan korang semua.Adik-adik pelapis di Maahad...hargailah masa-masa disana.Apa yang kamu lalui sekarang adalah memori masa depan,jangan calarkan memori dengan perkara yang tak sepatutnya.


Benarlah kata seorang ustaz di maahad dahulu "Kenangan di sekolah berasrama,adalah kenangan yang paling berharga dalam hidup dan tak mungkin berulang".Kini aku meyakini kata-kata itu...






19 Ogos 2009

Graduan IPT Islam

Pelajar DQ diberi cuti seminggu gara2 wabak atau bala influenza a h1n1.Tak ada yang dijangkiti,cuma sebagai langkah berjaga-jaga...bagus juga,ada peluang nak rehat sikit sebelum exam nanti.Exam pulak bulan puasa...memang betul2 ujian.

Pagi tadi sempat tengok 1 rancangan bual bicara pagi kat tv, rasa tertarik sangat dengan tajuk yang diorang bincangkan.Perbincangan berkisar tentang 1 artikel surat khabar hari ni,50 000 graduan IPT Islam menganggur.Uish,ramai tu!!!

Tapi dalam 50 000 orang tu,tak pastilah berapa ramai yang betul2 ambil bidang agama.Tak sempat nak beli lagi surat khabar hari ni.Yalah,sekarang ni kalau duduk IPT Islam belum tentu ambil bidang agama Islam.Yang menariknya,macam2 pendapat yang keluar dari penonton kat rumah.Ada seorang kakak tu kata graduan IPT Islam ni tak macam dulu.Dulu kalau keluar dari IPT Islam ni balik mesti jadi ustaz,tapi sekarang dah lain kadang2 perangai sama je dengan budak2 IPT lain.

Betul juga cakap kakak tu...yalah kadang2 bukan semua yang ambil bidang agama Islam kat IPT Islam.Bukan cakap yang ambil bukan bidang agama ni jahat...bukan macam tu.Tapi nak beritahunya,bukan semua golongan 'ustaz'.

Pengacara wanita cakap graduan IPT Islam ni kena lebih kreatif dan lebih berdaya saing.Kreatif macam mana?Maknanya janganlah mengharapkan kemahiran yang ditulis atas sijil je...mesti ada kemahiran tambahan,baru boleh bersaing dengan graduan2 lain.Betul juga...

Tapi yang paling menarik sekali pendapat pengacara lelaki tadi,Graduan IPT Islam ni kena lebih berkeyakinan sebagai seorang pejuang fisabilillah.Tepat dan padat!Itulah sebenar-benar rahsia kejayaan seorang da'ie.

Produk2 dari IPT Islam ni sepatutnya lebih menyerlah dari graduan lain.Sebab kita kena jadi golongan yang terkehadapan dalam segala bidang,bukan hanya tertakluk pada bidang yang kita ambil je.Yang paling penting,keyakinan...janganlah seorang pejuang itu bersifat lemah dan tak bermaya.

Tentang bab kerja pulak,kalau kita ikhlas kerana Allah dalam semua perkara,insyaAllah...Allah akan bantu.Tapi kena ada usaha dulu baru boleh bertawakkal kepada Allah.Mesti ada kemahiran tambahan,berdaya saing dan yang penting jangan tunjukkan pada orang ramai yang Islam itu lemah.Mesti tunjukkan yang Islam itu adalah yang terbaik.Seperti kata Saiyidina Umar,"Kami adalah satu kaum yang dimuliakan Allah kerana Islam".Maknanya kejayaan manusia itu hanya dalam agama Islam,kalau Islam itu ditolak hilanglah kejayaan itu disisi Allah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...