24 April 2013

Cinta Rasul

[Gambar Google]

Waktu kelas hari ni aku panggil salah seorang dari anak murid aku ke depan kelas untuk ceritakan pengalaman dia yang baru balik mengerjakan umrah dengan keluarga dia.

Budak-budak, biasalah..bila suruh cakap depan orang tersipu-sipu sampai nak keluar suara pun susah. Padahal sebelum tu bukan main galak lagi.

Aku berpandangan yang mungkin dia tak tahu nak mulakan dari mana kisah dia. So, aku pun tolong la tanya-tanyakan soalan untuk dia mudah nak cerita.

Memandangkan aku dah pernah diberi peluang oleh Allah s.w.t untuk menjejakkan kaki ke bumi barakah tu sebelum ni, jadi aku pun nak juga dengar cerita terbaru dari budak tu. Mengimbau memori kata orang.

Maka bermula la soal jawab dari aku dengan budak tu untuk memudahkan dia menyusun cerita pengalaman dia tu. Banyak la yang keluar, fasal perang uhud dan sebagainya. Kemudian aku pun bukalah pula soalan tentang Masjid Nabawi, Raudhah dan makam Nabi Muhammad s.a.w.

"Bila awak ziarah makam nabi, apa yang awak cakap?"

Saja aku bagi soalan pancing nak bagi budak-budak yang lain tahu untuk pengetahuan mereka.

Anak murid aku pun menjawab, "Assalamualaika Ya Rasulallah".

"Haa..betul.." Aku pun berpusing sikit kepala menghadap kepada murid-murid yang lain.

"Bila kita berada di makam Nabi Muhammad kita kena beri salam kepada nabi, Assalamualaika ya Rasulallah"

Waktu aku sebut je perkataan 'Assalamualaika Ya Rasulallah' tu, tiba-tiba hati aku jadi sebak.

Spontan. Akal aku mengimbas memori berada di sana berhadapan dengan makam Nabi Muhammad s.a.w dalam keadaan sendu yang tak perlu dipaksa dan tak perlu dibuat-buat.

Mata aku bertukar merah dan air mata mula bertakung. Hati aku tiba-tiba menjadi sebak.

Tapi memandangkan aku berada di dalam kelas dan berhadapan dengan anak-anak murid aku. Aku cuba tahankan air mata aku dari mengalir dan teruskan juga cerita mengenai Rasulullah s.a.w dan pengalaman aku sendiri berziarah ke sana.

Susah untuk aku menyambung cerita dalam sendu yang cuba aku tahan.

Kedengaran juga soseh-soseh dari anak-anak murid aku mengenai mataku yang berkaca namun aku diamkan sahaja dan teruskan bercerita. Begitulah seterusnya soal jawab berlaku dan diselang-seli dengan penerangan dari aku untuk anak-anak muridku lebih faham sehinggalah rasa sebak itu perlahan-lahan hilang.

Biarlah, hari ini anak-anak muridku menjadi saksi airmataku bergenang kerana cinta kepada junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w. Semoga mereka satu hari nanti mereka akan mengerti tentang cinta dan rindu Rasulullah s.a.w kepada kita sebagai umatnya pula.

Kerinduan. 

Sesuatu yang tak boleh dipaksa dan ia akan hadir dalam diri si perindu. Aku bersyukur kerana dalam batang tubuhku yang bergelumang dosa ini Allah masih izinkan kerinduan pada kekasih-Nya untuk bertapak.

Bukan niat nak menunjuk. Aku cuma rasa mahu berkongsi di laman maya ini agar lebih ramai yang akan mengerti dan mencari kecintaan dan kerinduan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Insya-Allah.


22 April 2013

Bayangan Persepsi

[Gambar Google]

Cuba, menyingkap tabir seluasnya
Mata, tak mampu menafsir segala
Tuhan tahu segala apa
Tugas kita?
Mengkaji bukan terus mencela.

Nilaian zahir, mata bekerja
Hati longlai tanpa bicara
Ditagih penangan minda
Biar terbuka husnuzhon-nya.

Tak perlu dicanang sisi neraka
Untuk Tuhan sahaja kita bicara
Minta diampun noda dan dosa.

Persepsi kita terus menjalar
Nilai dan budi kian menawar
Terlalu asyik nafsu membakar
Nista dan keji makin menular.

Oh, sisi persepsi sukar diuji.

-fikirsekejap-

13 April 2013

Dariku Untuk-Mu

[Gambar Google]

Ya Allah
Aku hamba-Mu
Aku sedar
Langkahku layu
Kadang-kadang terpesong tak menentu.

Ya Allah
Lemahnya aku
Ditipu dunia yang hanya secebis
Dari kekuasaan-kekuasaan-Mu
Yang meluas.

Ya Allah
Tolonglah ya Allah
Ampunkanku ya Allah
Ini rayuku buat-Mu tuhan
Esak tangis tak bererti tanpa redha-Mu
Senyum tawa menjadi duka.

Ya Allah
Aku sedar aku hamba
Tapi masih juga aku leka
Aku sedar aku makhluk
Tapi ku masih juga mabuk - khayal dunia.

Langkahku tersasar lagi dan lagi
Kau tetap memberi tanpa henti
Sungguh, aku malu.

Ampunkan hamba-Mu ini ya Tuhan.

-fikirsekejap-

02 April 2013

Filem Kita: Komersial, Murahan Atau Mendidik?


[Gambar Google]

Speechless.


Aku tak tahu nak cakap apa.

Sedih, geram, marah. Semua ada bila aku tengok beberapa adegan dalam filem melayu sekarang ni yang boleh dikategorikan 18SX (sebenarnya 18 ke atas pun haram juga tengok).

Mulanya, aku terjumpa satu page dalam facebook yang mengajak untuk boikot filem-filem tu. Dalam page tu ada tunjuk sedutan-sedutan yang 'panas' dari filem-filem MELAYU ISLAM tersebut. Bila aku tengok je..berderau darah aku. Only one word..

Astaghfirullaahal'azim.

Filem yang pertama kononnya fasal suami isteri yang mencari cinta. Lepas tu ditunjukkan babak-babak atas katil, bilik mandi, gesel-gesel hidung..pergh! Sakit betul hati aku. Boleh pula lepas dengan LPF tu!

Filem kedua pula kononnya fasal cerita amukan hantu (agaknyalah). Lepas tu ditunjukkan la babak dua orang pelakon lelaki dan perampuan berpeluk atas katil dalam keadaan pelakon lelaki itu tak berbaju dan menindih pelakon wanita dan pelakon wanita itu melakonkan riak wajah ghairah seolah-olah sedang melakukan seks dan mereka berada di dalam satu selimut!

Ya Allah..speechless!

Untuk filem kedua tu, dikatakan babak tu dah dipotong LPF tapi masalahnya, tergamak pelakon-pelakon MELAYU ISLAM di Malaysia ni berlakon sampai ke tahap macam tu. Dah la si pelakon perempuan tu berstatus isteri orang!

Bila jadi isu, alasan yang sama akan keluar. "Kami hanya ikut kehendak pengarah"

Aduh..Allah atau pengarah tuhan kamu?

Apa yang Allah larang tapi bila pengarah suruh buat, boleh pula buat. Ingat! Allah itu tuhan! Apa yang diharamkan Allah itu tetap haram walau disuruh sesiapa.

Sedih aku tengok industri hiburan kita. Itulah, bila saudara Bob Lokman atau artis-artis lain yang dah insaf tegur, melenting. Tapi inilah hakikatnya. Semakin teruk dan teruk. Sehingga peraturan Allah sudah seakan-akan tidak ada makna lagi dalam kamus hidup mereka sedangkan nafas yang disedut adalah atas ihsan Allah.

Biarlah ada orang nak kata aku jumud, tak up to date, ketinggalan zaman. Asalkan kita berbicara mengenai perkara yang benar.

Jangan mengundang murka Allah!


Maaf, tapi sudahlah industri kita ni tak ke mana, nak ditambah pula dengan kerosakan filem-filem sampah macam tu.


Bila aku tengok beberapa filem yang berkualiti dari luar aku jadi terfikir. "Ke mana arah tuju filem di Malaysia?".

[Gambar Google]

Satu filem yang aku minat, 'Taare Zameen Par' dari Bollywood (Hindustan).  Tak perlu wanita-wanita seksi, apatah lagi seks di atas katil tapi mampu menjentik sanubari dan jiwa penonton untuk bersama mengikuti sehingga ke penamatnya. Hanya berpaksikan seorang budak istimewa. Ini baru filem yang cerdik.

Sepatutnya kita orang-orang Islam lebih mendahului dalam filem-filem cerdik begini dan bukannya mengikut jejak barat yang semakin tandus moral di dalam filem mereka.

[Gambar Google]

Sebuah lagi filem yang menarik bagi aku ialah 'Serdadu Kumbang". Tak jauh, dari jiran kita sahaja. Indonesia. Ya, mungkin filem-filem ini tidak perfect dari segi aurat dan sebagainya tetapi sekurang-kurangnya ada isi yang manis untuk dihadam minda penonton dan bukan menjaja seks murahan. Ini hanya sebagai contoh.

 Kenapa tidak kita menghasilkan filem begini?

Ini sudahlah filem tak habis-habis dengan hantu, cinta dan lawak bodoh (maaf kasar sikit), nak pula ditambah dengan unsur-unsur seks di dalamnya. Fuh..murahan.

Ya, mungkin ada beberapa filem yang cerdik di Malaysia ni tetapi jumlahnya terlalu sedikit nak dibandingkan dengan filem-filem buang masa dan murahan.

Aku menyeru kepada penonton-penonton yang cerdik di luar sana, cukuplah kita menyokong filem-filem yang tak membangunkan minda dan akal kita. Biarkan si luncai terjun dengan labunya, jangan kita ikut 'tiruk' sekali. Kalau boleh pujuk supaya jangan terjun lagi bagus.

Ingat, buat filem pun ada nilai dosa dan pahala disisi Allah s.w.t.

Pastikan Allah redha!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...