02 April 2013

Filem Kita: Komersial, Murahan Atau Mendidik?


[Gambar Google]

Speechless.


Aku tak tahu nak cakap apa.

Sedih, geram, marah. Semua ada bila aku tengok beberapa adegan dalam filem melayu sekarang ni yang boleh dikategorikan 18SX (sebenarnya 18 ke atas pun haram juga tengok).

Mulanya, aku terjumpa satu page dalam facebook yang mengajak untuk boikot filem-filem tu. Dalam page tu ada tunjuk sedutan-sedutan yang 'panas' dari filem-filem MELAYU ISLAM tersebut. Bila aku tengok je..berderau darah aku. Only one word..

Astaghfirullaahal'azim.

Filem yang pertama kononnya fasal suami isteri yang mencari cinta. Lepas tu ditunjukkan babak-babak atas katil, bilik mandi, gesel-gesel hidung..pergh! Sakit betul hati aku. Boleh pula lepas dengan LPF tu!

Filem kedua pula kononnya fasal cerita amukan hantu (agaknyalah). Lepas tu ditunjukkan la babak dua orang pelakon lelaki dan perampuan berpeluk atas katil dalam keadaan pelakon lelaki itu tak berbaju dan menindih pelakon wanita dan pelakon wanita itu melakonkan riak wajah ghairah seolah-olah sedang melakukan seks dan mereka berada di dalam satu selimut!

Ya Allah..speechless!

Untuk filem kedua tu, dikatakan babak tu dah dipotong LPF tapi masalahnya, tergamak pelakon-pelakon MELAYU ISLAM di Malaysia ni berlakon sampai ke tahap macam tu. Dah la si pelakon perempuan tu berstatus isteri orang!

Bila jadi isu, alasan yang sama akan keluar. "Kami hanya ikut kehendak pengarah"

Aduh..Allah atau pengarah tuhan kamu?

Apa yang Allah larang tapi bila pengarah suruh buat, boleh pula buat. Ingat! Allah itu tuhan! Apa yang diharamkan Allah itu tetap haram walau disuruh sesiapa.

Sedih aku tengok industri hiburan kita. Itulah, bila saudara Bob Lokman atau artis-artis lain yang dah insaf tegur, melenting. Tapi inilah hakikatnya. Semakin teruk dan teruk. Sehingga peraturan Allah sudah seakan-akan tidak ada makna lagi dalam kamus hidup mereka sedangkan nafas yang disedut adalah atas ihsan Allah.

Biarlah ada orang nak kata aku jumud, tak up to date, ketinggalan zaman. Asalkan kita berbicara mengenai perkara yang benar.

Jangan mengundang murka Allah!


Maaf, tapi sudahlah industri kita ni tak ke mana, nak ditambah pula dengan kerosakan filem-filem sampah macam tu.


Bila aku tengok beberapa filem yang berkualiti dari luar aku jadi terfikir. "Ke mana arah tuju filem di Malaysia?".

[Gambar Google]

Satu filem yang aku minat, 'Taare Zameen Par' dari Bollywood (Hindustan).  Tak perlu wanita-wanita seksi, apatah lagi seks di atas katil tapi mampu menjentik sanubari dan jiwa penonton untuk bersama mengikuti sehingga ke penamatnya. Hanya berpaksikan seorang budak istimewa. Ini baru filem yang cerdik.

Sepatutnya kita orang-orang Islam lebih mendahului dalam filem-filem cerdik begini dan bukannya mengikut jejak barat yang semakin tandus moral di dalam filem mereka.

[Gambar Google]

Sebuah lagi filem yang menarik bagi aku ialah 'Serdadu Kumbang". Tak jauh, dari jiran kita sahaja. Indonesia. Ya, mungkin filem-filem ini tidak perfect dari segi aurat dan sebagainya tetapi sekurang-kurangnya ada isi yang manis untuk dihadam minda penonton dan bukan menjaja seks murahan. Ini hanya sebagai contoh.

 Kenapa tidak kita menghasilkan filem begini?

Ini sudahlah filem tak habis-habis dengan hantu, cinta dan lawak bodoh (maaf kasar sikit), nak pula ditambah dengan unsur-unsur seks di dalamnya. Fuh..murahan.

Ya, mungkin ada beberapa filem yang cerdik di Malaysia ni tetapi jumlahnya terlalu sedikit nak dibandingkan dengan filem-filem buang masa dan murahan.

Aku menyeru kepada penonton-penonton yang cerdik di luar sana, cukuplah kita menyokong filem-filem yang tak membangunkan minda dan akal kita. Biarkan si luncai terjun dengan labunya, jangan kita ikut 'tiruk' sekali. Kalau boleh pujuk supaya jangan terjun lagi bagus.

Ingat, buat filem pun ada nilai dosa dan pahala disisi Allah s.w.t.

Pastikan Allah redha!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...