18 Ogos 2013

Mendidik Generasi Pewaris

Mereka perlukan kita untuk mencorakkan mereka.
[Gambar hiasan]

Aku sangat-sangat terkejut bila ada terbaca satu blog yang menyiarkan cerita tentang dua orang budak lelaki melakukan onar di sebuah cyber cafe pada pagi raya.

Apa cer?

Ni ceritanya..

Menurut blog tersebut...pada pagi 1 Syawal yang lalu (1434H), disaat orang lain pergi beraya, ziarah-menziarahi dan bermaaf-maafan sesama sendiri, adalah kelibat dua orang kanak-kanak ni di sebuah cyber cafe. Diulangi, KANAK-KANAK..umur sekitar 9-12 tahunlah lebih kurang.

Dipendekkan cerita, dua budak ni ditangkap oleh pemilik cyber cafe tu sedang menonton video lucah dan apa yang lebih mengejutkan lagi...salah seorang dari kanak-kanak tersebut sedang melakukan onani. Ya, ONANI..ditempat awam, pada pagi raya tanpa rasa malu dan mereka adalah KANAK-KANAK ISLAM!

Aku difahamkan dari penulisan blog tersebut perlakuan itu dirakam melalui sebuah cctv tapi blog tersebut hanya memaparkan sedikit sedutan gambar dari kejadian tersebut. Mungkin menjaga aib mereka dan keluarga. Aku pun tak tengok video tu, cukuplah gambar-gambar yang dikaburkan tu mengguris hati aku ni.

Walaupun adik-adik kita tu dah melakukan sesuatu yang di luar jangkaan dan boleh dikategorikan sebagai teruk tapi eloklah jangan didedahkan identiti budak tu. Kita tak tahu masa depan dia macam mana, dia masih belum matang berfikir. Kesian, baru nak melangkah mengenal dunia, dah tersadung akar kayu tapi itu tak bermakna dia tak boleh bangun balik dan meneruskan perjalan sehingga ke puncak.

Kalau ada yang tahu identiti budak tu, simpan dan rahsiakanlah. Kita doakan itu pengajaran yang paling berharga dalam hidup dia dan semoga dia jadi Muslim yang sejati, insya-Allah.

Bila tahu tentang kejadian tu, buat aku terfikir. Di mana salah dan silap kita mendidik generasi mendatang?

Dengan cerita drama dan filem yang berunsurkan lucah bersepah diluluskan. Tak payah tengok jauh filem oversea, filem melayu sendiri pun dah melampau. Suka sangat buat unsur-unsur lucah dalam filem, ingat budak-budak tak faham ke? Bila dirangsang untuk tahu mulalah budak-budak ni cari alternatif sendiri untuk 'tahu' dengan lebih mendalam.

Bukanlah semata-mata kesalahan tu ada pada drama-drama dan filem-filem tapi perlu diingat, filem adalah satu medium yang memberi kesan yang amat kuat kepada pemikiran kanak-kanak. Apa yang ditonton akan memberi kesan kepada perlakuannya. Buktinya, berapa ramai kanak-kanak yang meniru gaya dan aksi-aksi watak kartun yang mereka tonton seperti Superman dan Power Rangers? Ramai..sangat ramai.

Kerana itu lahirkanlah sesuatu yang mendidik. Benar-benar mendidik, bukannya 60 minit babak negatif dan hanya 10 minit terakhir barulah ada adegan keinsafan. Ketahuilah, 60 minit itu lebih lama untuk 'mendoktrin' minda penonton.

Cukup-cukuplah dengan filem berunsur lucah, lawak-lawak lucah dan pemakain-pemakaian baju yang 'menonjol'kan segalanya. Kita sedang menuju kehancuran generasi mendatang, cukuplah.

Ok, cukuplah fasal filem.

Selain dari filem, pemantauan ibu bapa pun penting juga. Ambillah tahu apa sahaja tentang anak-anak. Kawan-kawannya, apa yang dilayari di internet, kemana dia pergi dan kehidupan hariannya. Ibu bapa perlu tahu!

Bukan mengongkong tetapi ibu bapa perlu tahu supaya apa yang salah boleh ditegur sebelum membarah.

Dunia hari ini penuh dengan fitnah dan pancaroba, kita mesti berhati-hati melangkahinya. Jangan sampai tersungkur dek kecuaian sendiri. Kelak merana diri.

Apa-apa pun, pastikan anak-anak dididik dengan ilmu agama yang cukup sedari kecil lagi dan bukan setakat anak-anak, ibu bapa juga perlu menunjukkan contoh kehidupan Islam kepada anak-anak untuk diikuti. Kadang-kadang masalah juga, anak-anak nak hantar pergi sekolah agama tapi mak bapak tak tutup aurat. Anak tak nampak praktikalnya ilmu yang dia pelajari di sekolah. Lagi teruk, ada mak bapak yang meracun fikiran anak-anak dengan bermacam alasan bila disoal mereka.

Ingat peribahasa Melayu, 'melentur buluh biarlah dari rebungnya'.

Jangan sampai nasi menjadi bubur.

15 Ogos 2013

Saksi Bisu

[Gambar Google]

Dunia menjadi saksi bisu
Darah pekat mengalir laju
Keringat likat tumpah dibaju
Tak tersanggup untukku menonton kesengsaraanmu
Dalam penuh kebisuan itu.

Dalam jerit anak pejuang
Asap putih menjerut ruang
Dalam korban kian menjulang
Kami - masih hanya memandang.

Peluru itu kental mengasak benak kepala saudaraku
Gerombolan itu bersketsa kedamaian di pentas kaku
Ia sedang berlaku!
Namun kita masih lagi begitu
Susah mengutus sekeping doa syahdu
Buat saudara negeri jauh itu.

Tumbang, tumbang dan tumbang
Nyawa kalian melayang terbang
Setinggi semangat yang tak pernah hilang
Janji tuhanmu tetap dijulang.

Tanah kering Rabaah memujuk korban
Tika dipeluk para pejuang keadilan
Bumi itulah Firaun ditelan
Setelah bongkak menyusur zaman.

Saudaraku, kalian dalam doaku!

-fikirsekejap-
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...