21 Disember 2011

Takut Yang Sebenar

[Gambar Google]

Ada orang yang takut dengan hantu.

Ada orang yang takut dengan majikan.

Ada orang yang takut dengan musuh.

Hmm..macam-macam jenis takut yang ada dalam kehidupan manusia. Takut itu dan takut ini, terlalu banyak takut sehinggakan manusia semakin lupa kepada satu takut yang wajib untuk kita. Takut yang sebenar.


Takutlah kita dengan Allah.

Itulah sebenar-benar takut yang dituntut. Takut dengan Allah akan membantu kita mengharungi kehidupan dengan lebih baik dan mengikut jalan yang diredhaiNya. Itulah takut yang sesuai dengan fitrah kita.

Takut kepada Allah adalah lain dari yang lain. Dari segi logiknya apabila manusia takutkan sesuatu dia akan menjauhkan dirinya dari perkara yang ditakutinya tetapi apabila kita takut dengan Allah sebaliknya akan berlaku. Kita akan semakin mendekatkan diri kepada Allah s.w.t dan memperbanyakkan masa untuk beribadat kepadaNya.

Melalui takut itulah kita cuba untuk mendapatkan rahmat Allah. Manusia yang takut dengan Allah pasti takut juga untuk melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah, cuba menjadi manusia yang lebih baik dan sentiasa memohon keampunan dari Allah s.w.t.

Marilah sama-sama kita datangkan rasa takut kepada Allah s.w.t. Semoga rasa takut itu dapat membantu kita untuk menjadi hamba yang lebih baik. Semoga rasa takut itu juga akan dapat menambahkan rasa kemanisan dalam ibadah kita.

Takutlah kamu kepada Allah! Dia sentiasa melihat apa yang kita kerjakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...