04 November 2011

Lupa


[Gambar Google]

Lupa...

Saya pasti semua manusia pernah terlupa..

Sebagai seorang pelajar sekolah, kita pernah terlupa untuk melakukan kerja rumah yang diberikan guru.

Sebagai seorang mahasiswa kita pernah terlupa menyiapkan assignment yang diberikan pensyarah.

Sebagai seorang pekerja kita pernah terlupa arahan yang diberikan majikan.

Bermacam-macam situasi lupa yang pernah kita lalui dalam kehidupan sebagai manusia. Lupa merupakan salah satu fitrah yang Allah s.w.t kurniakan kepada semua insan yang bernama manusia. Selagi mana kita bernama manusia pasti kita akan melalui satu proses yang bernama 'lupa'.

Kebiasaannya situasi 'terlupa' akan menyebabkan kita kerugian sesuatu atau merumitkan sesuatu keadaan. Jadi, 'lupa' selalu dipandang sebagai menyusahkan oleh kita. Sebenarnya 'lupa' adalah sangat penting dan sangat berguna dalam kehidupan seharian kita.

Apa sebenarnya kegunaan sifat lupa?

Cuba kita bayangkan, dalam sehari berapa banyak masalah yang menimpa kita? Cuba kita andaikan sehari satu masalah, seminggu sudah 7 masalah dan sebulan hampir 30 masalah. Setahun? Bagaimana mungkin kita dapat menghadapi cabaran-cabaran yang mendatang tanpa kita melupakan sebahagian dari cabaran-cabaran yang lain.

Jadi disitulah 'lupa' memainkan peranannya supaya kita dapat meneruskan kehidupan kita dan menghadapi cabaran-cabaran yang mendatang. Ini bermakna 'lupa' juga ada sudut positifnya berbanding sudut negatif yang selalu dipandang.

SubhanAllah...

Tidaklah Allah menciptakan sesuatu itu hanya untuk sia-sia. Maha suci Allah dari segala kekurangan, hanya kita yang kadangkala 'rabun' dan tidak dapat menilai hikmah pada setiap ciptaan Allah s.w.t. So, nilailah sesuatu perkara itu dengan akal yang Allah berikan dan lihatlah kekuasaan Allah pada setiap ciptaanNya supaya kita tak 'terlupa' status kita sebagai hamba kepada Allah s.w.t.

Andai kata terlupa bahawa kita ini adalah hambaNya...maka itu adalah kritikal!
Fikir-fikirkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...