11 Januari 2011

TV Al-Hijrah


Al-Hijrah. Sebuah stesen televisyen yang baru bersiaran lebih kurang sebulan. Menggunakan Islam sebagai garis panduan untuk bersiaran menjadikan Al-Hijrah sebagai sebuah stesen televisyen tidak berbayar yang lain dari yang lain serta berada dalam konteksnya yang tersendiri.

Antara keunikan yang menarik hati aku ialah dramanya yang dikatakan (belum berpeluang untuk tengok) menggunakan elemen tidak bersentuhan diantara lelaki dan perempuan walaupun watak sebagai suami isteri. Alhamdulillah..akhirnya ada jugak stesen televisyen yang berani melakukan perubahan macam tu.

Baru-baru ni, ada beberapa artis yang diberi peluang untuk berlakon dalam drama di stesen tv tu bersuara dalam media, kata mereka agak kekok untuk melakonkan watak sebagai suami isteri kerana tak boleh bersentuhan antara lelaki dan perempuan. Ya Allah, itu pulak yang kekok! Betullah dunia dah akhir zaman, nak mengamalkan Islam dah dirasakan kekok berbanding nak melakukan maksiat. Apa-apa pun aku tak salahkan artis tu, sebab aku tak tahu sama ada artis tu memang merungut atau sekadar nak bercerita sebab memang dia tak biasa. Ialah, realitinya kat Malaysia ni memang macam tu. Berbaik sangkalah kita ye..

Sebab itulah tugas kita semua untuk saling ingat-mengingati sesama Islam. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan tetaplah memberi peringatan, kerana peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman", Surah Az-Zaariyat, ayat 55.

Jadi, nak diingatkan kepada mana-mana artis yang berpeluang untuk berlakon di bawah stesen tv Al-Hijrah (artis baca ke blog ni?), bersyukurlah kerana diberi peluang untuk berlakon sambil berdakwah dalam keadaan yang dah di tetapkan Allah s.w.t. Ambillah peluang ni untuk buat amal jariah..insyaAllah.


Antara rancangan-rancangan menarik di TV Al-Hijrah.

Semoga stesen tv Al-Hijrah akan tetap dengan pendirian macam tu sampai bila-bila. Jangan pulak nanti dengar cerita peraturan nak dilonggarkan kononnya sebab nak sesuaikan dengan zaman sudah. Na'uzubillah. Biarlah stesen tv ni jadi pelopor untuk media-media Islam yang lebih kompetitif di masa akan datang. Semoga tv Al-Hijrah akan terus sukses..insyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...